Dagis - Förskola

Har precis varit och lämnat Noah på dagis!! Jag tycker det känns konstigt att lämna honom när jag själv inte ska göra någonting speciellt, han skulle ju lika gärna kunna vara hemma med mig!! Men eftersom han inte har gått på 2 månader så tyckte dom att han skulle komma den här veckan eftersom det börjar på allvar sen..Men det har inte varit några som helst problem, han trivs verkligen skitbra på dagis!!

Jag är ialla fall glad att jag börjar jobba på måndag och han sedan kommer ha en ordentlig anledning till att gå på dagis, trots att jag vet att han trivs, så är det jag själv som känner mig dum när jag lämnar bort honom på dagis fast jag skulle gå hemma...Det är ju mitt barn! =)

Jag tycker det är bra att möjligheten till att gå 15 timmar i veckan finns för barn till föräldrarlediga och arbetslösa..det är absolut inte det! Och jag skulle ha Noah gå dom 15 timmarna i så fall, det säger jag inget annat om!! MEN det som slog mig i somras och som jag blev nåt otroligt irriterad över är Mona Sahlins förslag om att barn till arbetslösa och föräldrarledig ska ha rätt till 30 timmars förskola i veckan!! Då frågar jag mig och andra VARFÖR??!??!
Jag vet att några förmodligen tycker att detta är bra och att jag kanske trampar några på tårna, men säg gärna det i så fall, det har absolut inte att göra med att jag ser ner på några av er på det viset!! Men frågan är bara VARFÖR ska barnen gå 30 timmar på förskola alltså 6 timmar om dagen, när mamma eller pappa går hemma hela dagen!??!?! Det är för mig heeelt ofattbart!!!! Istället borde man se det som en möjlighet att ha sitt barn hemma. Få umgås med sitt eget barn och forma det till den individ man vill att det ska bli!! Jag skulle aldrig i hela mitt liv kunna lämna bort Noah 6 timmar om dagen om jag själv bara var hemma och gjorde ingenting!! Och kom inte med det att det är bra för barn att leka med andra barn, för det finns Öppna förskolor och lekparker!! Såvida inte föräldrarna är för LATA för att ta hand om sina barn?!?!
Är man föräldrarledig så tycker jag absolut att man ska ha sitt barn på dagis 15 timmar i veckan största anledningen till att jag tycker det är för att jag tror att det är bra med lite egentid tillsammans med det "nya barnet" men samtidigt är det viktigt att även syskonet får känna sig delaktig...och har man skaffat sig två barn, ska man väl klara av att ta hand om dom utan att behöva dagis 30 timmar i veckan!!??!

Det är ju föräldrarlediga och arbetslösa som har chansen att faktiskt få umgås med sina barn...tänk på det!! För det står inte på innan ni börjar arbeta 8 timmar om dagen och behöver lämna på dagis 7.30 och hämta 17.00!! Då finns det inte tid till så mycket umgänge!!


Näe, Mona Sahlin kan slänga sig i väggen! Min röst får hon då INTE!!!
Ta dom där pengarna och lägg dom på barn som behöver det istället!! Barn med svårigheter!!! Lägg pengarna på resurser, så att dom kan få det drägligt i förskola och skola!!! Då hade, tveksamt i och för sig, Mona kanske kanske kunnat få min röst!!


Kommentarer
Postat av: Therese

Kul med hus, GRATTIS!!!

Jag håller med dej, till viss del i dessa frågor... Arbetslösa tycker jag absolut inte ska ha sina barn på förskolan med än 15 timmar i veckan.. däremot är jag inte helt klar med föräldraledighetsfrågan... Jag tänker såhär... Tänk om det stora barnet är jätteavundsjuk och mår dåligt av att vara hemma med mamman och bebisen, och tiden på förskolan gör att hela familjen orkar? Tänk om det stora barnet inte klarar av att hantera att se mamman sitta och maratonamma syskonet, utan bara hittar på en massa bus... Jag tycker inte att det är svart eller vitt i denna frågan. Jag reagerade precis som du.... FÖRST. Men efter att ha diskuterat detta med endel 2-barnsföräldrar har jag vidgat min syn. Jag har inte 2 barn än, och kan då inte heller föreställa mig hur det är att ha det. Det är så lätt att ha åsikter om saker innan man själv varit med om det. Därför hålelr jag med dig, men bara till viss del..



Kram och lycka till men röjning och packning...

Postat av: Sophy

Näe, det är klart, man har ju inte två barn själv ännu, men jag skulle nog inte ha samvete till att skicka iväg Noah,jag tror inte det!! Är det svartsjuka och avundsjuka inblandat så är det ju ännu viktigare att barnet får vara MED! Att då köra iväg det till förskolan kanske bara gör det hela ännu värre!! När man vet att syskonet får vara hemma...Jag tycker det är bättre att man satsar på dom som verkligen har svårigheter...Sen borde förskolorna se till så att barnen får gå tre dagar i veckan, 5 timmar om dagen...då hinner man ju göra saker med syskonet och har två dagar ledigt att göra något tillsammans alla....men det är ju från kommun till kommun och förskola till förskoal...



Hoppas allt är bra med er!! Och skoj att få höra någon annans syn på det hela!!

2010-08-26 @ 10:12:21
URL: http://sophy.blogg.se/
Postat av: sofie

Gud vad jag skulle vilja kopiera och sprida ut det som du har skrivit :) Jag kunde inte ha sagt det bättre själv! Det är ju en helt sjuk idé som Mona Sahlin har kommit på, hon kan ju inte ha tänkt efter. Känns lite tråkigt eftersom jag vägrar att rösta på något parti i alliansen. Fast jag tror nog att det kommer bli svårt att få igenom det där förslaget.

2010-08-26 @ 18:11:36
URL: http://ingridlovisasofie.blogg.se/
Postat av: cissi

Angående ngt helt annat än detta blogginlägg ;-)



Jag har faktiskt oxå sett rönnbär på träden nu!! :-) ngr enstaka. Så det blir nog bra det här.

Och jo jag vet nog :-) hahah. Fast en kompis till mig sa en sak idag som fick mig att fundera i lite andra banor som jag inte tänkt tidigare...men så tror jag det inte blir ;-) så jag är rätt säker. kram

2010-08-26 @ 18:20:18
URL: http://cissie.blogg.se/
Postat av: Anna

Håller med du till 100%! =)

2010-08-26 @ 22:36:32
URL: http://annalollo.blogg.se/
Postat av: Grannen madde

2010-08-27 @ 14:30:26
Postat av: Grannen madde

håller också med dig om 30 timmars veckan... varför? samtidigt som jag skriver så så känner jag mig plötsligt som världens sämsta mamma som ska sätta isak på dagis om mindre än två veckor... MEN, jag vet att han behöver det och jag vet att han kommer stortrivas och utvecklas som människa av att gå där. Visst är det som du säger att det finns öppna förskolor att gå till, MEN de gånger vi har varit där efter att Jakob föddes har det i princip inte varit någon i isaks ålder där som han har kunnat "leka" med... Bara bebisar... Plus att på en öppen förskola så finns ju jag där hela tiden och det är lite det jag vill att han ska komma ifrån för han är så fruktansvärt mammig och blyg av sig, han vågar inte göra någonting utan att jag följer med. Han måste lära sig att leka med andra barn plus att han måste lära sig att dela med sig av alla saker, vilket du kanske märkte när ni var hemma hos oss.. :) Jakob har inte kommit dit än, att vara med ch slåss om grejerna här hemma... hm... va ja kände att ja svamlade här... men jag tror inte iaf att jag är världens sämsta mamma för att jag låter isak leka med jämnåriga kompisar tre dagar i veckan... :) kram madde

2010-08-27 @ 14:38:57
Postat av: Sophy

Nääe Madde det är du verkligen inte!! Jag tycker absolut att man kan ha dom på dagis 3 dagar i veckan, 15 timmar i veckan!! Det hade jag också haft med Noah om jag hade haft en liten! Men inte 30 timmar!! Jag köper inte det förslaget för fem öre!! Jag tror det blir toppen för Isak att komma till dagis!! kramkram

2010-08-27 @ 17:10:24
URL: http://sophy.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback