Julen ställer till det

Jaa jag veeet...de är lång tid kvar...men jag måste börja nu..
Vad är det för påhitt med jul och nyår och alla möjliga grejjer egentligen??
De blir bara besvärligt alltihopa..Okej, jag älskar Julen, det gör jag..Jag älskar att umgås med släkt och vänner, titta på KalleAnka, äta Ris á la Malta, vänta på att tomten kommer m.m. Men det blir så krångligt när man blir vuxen...eller vuxen, uscha för det ordet, men när man blir äldre. Förr var det självklart att fira julen hemma hos mamma. Vi har alltid firat julen i vårt hem..utom när jag var liten då var vi i min gammelmormors hus..Jul för mej är när granen är pyntad, hela släkten sitter i vårt vardagsrum och mamma springer fram och tillbaka till köket...Tomten kommer och delar ut julklappar och sen myser vi...det ÄR min jul...det är så min jul alltid har varit...Men jag börjar alltså bli vuxen...Jag måste skapa mej egna traditioner, ett eget julfirande..min första jul utan min mamma firade jag förra året. Det var inte alls samma sak..men jag hade en riktigt riktigt härlig och underbar jul..de handlar inte om det...men som jag saknade min mamma, min släkt, min familj!! Jag är uppväxt att ha alla nära. Jag är uppväxt med att varje lördag åka till min gammelmormor där släkten alltid samlades. Jag är en släktmänniska och jag kommer aldrig kunna släppa taget om dem!!
Men nu måste jag alltså dela med mig av mina traditioner till Simon, vi måste på nåt knepigt sätt komma på ett sätt att fira jul på så att vi trivs. Vi måste..så är det bara! Men hur? Är det tänkt att jag varannat år inte kommer att fira jul tillsammans med min släkt? Eller blir det till och med vart tredje år?? Ska det vara rättvist så att vi var hos H och E förra julen, hos mamma i år, och hos I-M och T nästa år? Då blir det vart tredje år med min familj...vart tredje år?!!!? Och blir det så, så kommer vi fira gemensam jul med Hanna och Johan om typ 4-5 år...och så har ju min bror en sambo och så vill man planera in allt med dom också....Äh ta de som de kommer tänker ni nu?? Bry dej inte så mycket!! joo, de gör jag...för julen är en familjehögtid...inte en högtid där man ska må dåligt för att tillfredställa alla... Vi måste komma på ett sätt som gör att vi tillfredställer oss själva!!! Kanske är lösningen vartannat år här och vartannat i Åmål.. samma jul som Hanna och Johan är i Åmål är vi i Åmål...Kanske måste vi strunta i att allt inte hela tiden kommer kunna vara rättvist!!! Kanske måste jag inse att jag inte kan vara så släktkär som jag är...Kanske är det så...kanske finns en jättebra lösning på allt..kanske kanske kanske...

Jaa de var en hel del tankar som jag har i mitt huvud..det är som ett yrväder där nu...julen i år är planerad i Sandviken..hur det blir med de vet jag inte. Hanna och Johan firar i Åmål i år...vi vet inte ens om vi har tid att åka ner nåt alls i år...men då firar vi inte med dom nästa år heller...Näe jag ger upp!! När jag får ett hus, tänker jag styra upp julen hos mej! Då får dom som vill fira julen med OSS komma hem till oss och fira!!! Simple as that!!!! Jag ska köpa ett hus...japp det förenklar så mycket...

Jätte Icke intressant inlägg för er kanske...Meeen jag behövde "prata" lite med mig själv..och ni får ta del av det...Take it or leave it!! =)

Det löser sig, det gör det alltid... (klyscha!?)




image314

Det är inte så lång tid kvar nu..

Kommentarer
Postat av: Sara

Det här är bara EN av anledningarna till att jag vägrar bli vuxen :) Har iofs inte världens största släkt, men vill ändå fira alla mina jular med dem. Får helt enkelt skaffa mig en föräldralös toffelkille som följer minsta vink. Yihaa!

Postat av: Sandra

Roligt och intressant att läsa om dina funderingar :) därför jag åkte till thailand förra jul/nyår för att slippa blir dragen av mamma&CO, pappa&CO och mormor och morfar.. den där känslan av att det alltid ska bli rättvist, att hinna träffa alla.. den får jag när jag åker hem över helgerna. man vill ju träffa alla och alla drar i en åt olika håll.. lätt att få dåligt samvete när man egentligen bara vill ta det lugnt.. Haha, men det löser sig på något sätt :) Ha det så bra! Kram

2007-10-16 @ 08:21:37
URL: http://sandra1986.blogg.se
Postat av: Ellen

Så är d när man får sambo eller blir gift. Känner så väl igjen mej själv för 30 år sedan. Så är d för dom vi bor tillsammans m åxå. Alla är vi vana m egen familjs traditioner. Jag har inga syskon, så mina föreldrar o jag har i alla år fått vänja oss vid att d blev var annan eller tredje jul tillsammans. D gjorde ondt många gånger. Jag har inga barn, men vet jo at hasse tycker d är svårt å vänja sig vid
at se "barna" endast en julafton o en födelsedag nu o då. Så d är nog rett svårt för föreldrar åxå. När min pappa inte fanns längre blev d ennu svårare, för att hasse o j inte har samvete att låta min mamma sitta ensam i norge på julafton. Förra julafton hadde vi d bra, för då var båda du, simon o mamma hos oss i värmland på julafton. Men man saknar sina föreldrar åxå efter man fyllt 50,så i år får vi ta m mamma till hasses föreldrar. O hanna, johan o lisen kommer vi att sakna åxå. Nära 100 mil borta är dom til vardags, o inte ser vi dom julafton heller. Enkelt blir d aldrig sofie, men d är en del av livet. Kram på
dej vännen, sov gott o lycka till m kontraktet.
Ellen

2007-10-16 @ 23:57:13
Postat av: Sophy

Ellen: Va kul med en kommentar från dej!! Och supertack för senast!! Jaa de e sanneligen inte lätt att bli gammal..haha! Men som sagt de är väl på tiden att man skapar sina egna traditioner och sitt eget firande. Det ultimata skulle ju vara att kunna fira en stooor jul allihopa..men de får vi nog bara drömma om!! De löser sig alltid, och jag måste lära mig att släppa taget om min mamma..haha!! Förhoppningsvis så kommer vi neråt i mellandagarna så hoppas att ni har plats för oss i så fall..=) Å kommer vi inte i mellandagarna så kommer vi före jul eller efter nyår..ner kommer vi ialla fall, för vi saknar er massor också! Många kramar!!

2007-10-17 @ 12:35:39
URL: http://sophy.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback