Vila i frid du lilla pojke!

Har svårt att släppa olyckan som hände här igår. Trots att barn dör överallt i Sverige blir det liksom en annan verklighet när det händer Här och med någon som är i stort sett lika gammal som Noah!!! Det gör ont i mig när jag tänker på familjen som mist sitt barn, pedagogerna på förskolan som måste känna sig jätteskyldiga osv. alla vänner, bekanta. Alla barn är ute och leker på sina förskolor, bär troligtvis hjälm, gillar att klättra osv så även Mitt barn! Vi är nog många som får ångest över detta!

Mest ångest får jag över att Noah idag är på dagis men har en hjälm UTAN grönt spänne!! Den kommer att bytas ut IMORGON!! Jag vet inte om pojken som dog hade ett grönt spänne på sin hjälm. Dessa hjälmar är ju så kallade lekhjälmar och spännet ska öppnas om det fastnar eller får ett hårt tryck emot sig. Jag ska ialla fall ta dit den hjälmen till Noah imorgon!! Trots denna olycka VILL jag att Noah ska fortsätta att ha hjälm. Har läst en del kommentarer både på lokaltidningar och facebook där man gärna skyller på hjälmen..varför hade barnet hjälm när det klättrade i träd osv?! Oftast är det så halt ute på dessa förskolegårdar att barnen behöver hjälmen för att inte slå sig om/när de ramlar..åker i backen, you name it! Hos Noah finns många snöhögar och liknande där han tycker att det är roligt att klättra, dom har även en klätterställning, om han då klättrar upp i den, ska någon pedagog då vara framme och ta av honom hjälmen först! Näe, jag hoppas verkligen att folk trots ilska och sorg inte skyller denna olycka på hjälmen! (såvida de inte var en hjälm utan grönt spänne, men då är det fortfarande inte pedagogernas fel) Jag hoppas bara att inte föräldrar blir rädda för att ha hjälm på sina barn, jag har då inte blivit det! Jag tror att fler barn skulle ha slagit huvudet om dom inte haft hjälm, den här vintern!

Det jag egentligen vill ha sagt och då är det utifrån det jag har läst i tidningen så hoppas jag att skulden inte läggs på förskolepersonalen för att dom använder hjälm på barnen!

Du lilla pojke, jag hoppas att du har det bra i Nangijala!


Kommentarer
Postat av: sofie (förskollärare)

Bra skrivet! Bara för att barnet hade hjälm betyder ju inte det att förskolepersonalen tillät det vid trädklättring. Det går ju så fort från det att barnet tex åker i backen till att den gör nå annat och det kan va omöjligt att hinna med.

2011-03-10 @ 18:25:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback