41 graders feber!

Lilla älsklingen har feber! Och inte lite heller! 41.1 grad hade han på eftermiddagen..kände att han var varm, men de hade bara gått 3 timmar sen han fick alvedon så jag tänkte att han skulle få sova lite i vagnen innan han fick en ny. Han somnade men vaknade efter en kort stund och ville absolut inte somna om..låg och gnydde lite så tanken slog mig att han kanske feber yra..tog upp honom, och tog feber 41.1 grad!! Är man världens sämsta morsa eller! Klart som fasen att ungen inte kan sova då!! Stackars liten! Han fick alvedon och en kall handduk på huvudet, så la vi oss i sängen och myste..men de värkte nog i kroppen på stackarn för han låg och gnällde bra länge, sen somnade vi till..men så ryckte han till och vaknade igen...Tog febern igen vid halv 7, 40.8!! Vaa fan ska den inte gå ner av alvedonen! Han fick då en Ipren och sen har det varit full fart på honom! (men efter råd från bästaste Malin kommer jag aldrig ge honom Ipren igen, trots att de funkar bäst) Nu är han inte så jättevarm och han har fortfarande energi..de här med sovrutiner är det bara att glömma och han får helt enkelt somna när de passar honom!

Denna feber kommer troligen från vaccinationen han fick..Vi tog ju 1½ års vaccineringen förra veckan eftersom vi ska åka utomlands och till Italien..där är det vanligare med mässling bland annat eftersom dom inte vaccineras..och man vill ju inte låta sin lilla älskling bli sjuk av mässling, röda hund eller påssjuka! Barnmorskan varnade oss för att han kunde få hög feber och även prickar efteråt och att de va vanligt, så vi inte skulle behöva oroa oss..men 41 grader känns ändå lite väääl mycket! Jaja, han äter och dricker som han ska ialla fall..så de är vi glada för! Han har ätit precis som vanliga dagar så aptiten är det inget fel på..=)

Nu ska jag ta och leka lite med honom sen ska jag prova om han vill sova..medan han fortfarande är skapligt pigg!

Ha de bra!
Kram

Kommentarer
Postat av: Anonym

Men stackarn då 41.1 det är ju sjukt mycket de. Tycker så synd om honom, han ska inte behöva va sjuk nå mer nu tycker jag. Varför ska man inte ge ipren? Kan va bra att veta även om jag inte har några hemma. Då blir det med andra ord inge gävle för oss imån då..tråkigt. Krya på er nu och hör av dig om du vill ha hjälp med något. Puss på er

2009-05-13 @ 22:25:10
Postat av: Malin

heeej!! jag kan ju skriva min iprenförklaring här... ipren, den intelligenta värktabletten, har slagit igenom stort. Dock ska man ta i beaktning att det är ett NSAID preparat, inflammationsdämpande som är ett rävgift för magen. 40% av alla magblödningar som kräver sjukhusinläggning beror på NSAID preparat. Ipren är godkänt för barn, dock skulle jag efter mina senaste farmakologikurser aldrig i mitt liv ge Ipren till mitt eget barn. Panodil, Alvedon är paracetamol och mindre farligt för barns små magar (och vuxnas) Kom även ihåg att det är direkt farligt att ge Ipren till en astmatiker (ung som gammal)... Sedan är det upp till var och en och bestämma vad man själv anser om vad man vill ge sig själv och sina barn. Det är alltid bra att läsa om läkemedelet på FASS.SE eller fråga sin BVC sjuksköterska om man vill ha råd.... MALIN

2009-05-13 @ 23:13:34
Postat av: malin

Jag vet att jag är lite tjatig nu, men kom ihåg att feber i sig är ingen sjukdom och är inte farligt. Små barn får hög feber eftersom deras immunförsvar reagerar med hög feber vid infektioner. Därför är 40 graders feber hos en liten skrutt inte lika allvarligt som 40 graders feber på vuxna. Åh visste ni att när äldre (över 70 år) får en mycket allvarlig infektion så kan deras temperatur sjunka till 35 grader, vilket är ett allvarligt tecken på infektion... Så ... Nu ska jag sluta mässa.. Kom ihåg att Iprenåsikterna är mina, det jag lärt mig under min utbildning, var och en måste ta egen ställning!!

2009-05-13 @ 23:22:16
Postat av: Elin

Tack! Haha, jasså har du det =) Ja det är ett bra tag kvar men i mitten på oktober är det beräknat till. Hoppas Noah har blivit frisk nu! Inte roligt med så hög feber.

Postat av: Madde

Tänkte passa på att Tack Malin för informationen om ipren, nu blir det inge ipren för oss tack igen. Hoppas allt är bra med er! Kram

2009-05-17 @ 21:50:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback